Allmänt om Allmänna villkor

Vi som tillhandahåller sajten www.butikmorem.se är Gjuteriläget AB, org. nr 556095-2011, 363 45 Lammhult, Sverige (”Butik MoreM”). Sajten är och används på Svenska. Med benämningarna ”vi, våra, vårt och oss” nedan avses Butik MoreM.

För att kunna registrera ett användarkonto hos oss, och för att kunna köpa produkt(er) genom vår sajt måste du vara 18 år. Om du är under 18 år måste du ha målsmans godkännande, vi hänvisar till Föräldrabalken. Genom köp av produkt(er) ur vårt sortiment, registrering av användarkonto hos oss, godkänner du våra vid var tid gällande Allmänna villkor och intygar därmed att de uppgifter som du lämnar om dig själv är riktiga.

Vi har rätt att ensidigt ändra dessa Allmänna villkor och de eventuella förändringar som vi gör träder i kraft tidigast 30 dagar efter det att de justerade villkoren har gjorts tillgängliga på vår sajt.

Företagsinformation

Telefon:
0472 – 260160

Öppettider:
Måndag, Tisdag, Torsdag & Fredag 09.00 – 16.00
Onsdagar 09.00 – 18.00
Lördag 11-14

Adress:
Värendsgatan 25, 363 45 LAMMHULT

Besöksadress:
Värendsgatan 25, 363 45 LAMMHULT

Organisationsnummer:
556095-2011

E-postadress:
kundtjanst@butikmorem.se

Priser och avgifter

Våra priser och avgifter kan ändras av omständigheter som vi inte råder över, till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. I alla priser ingår moms om 25 % och all konfektyr 12 %. Om momsen ändras förbehåller vi oss rätten att justera våra priser och avgifter med motsvarande belopp. Då olika skärmar och individuella skärminställningar påverkar färgåtergivning kan vi inte garantera att färgnyanserna på varorna stämmer överens med de bilder som visas när du som konsument besöker vår nätbutik. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel.

Våra avgifter för närvarande

Fraktavgifter:
79:-

Returavgift 79:-
Outlösta paket 250:-

Betalsätt

 Klarna

Ångerrätt

Du har rätt att exempelvis öppna förpackningen och prova den vara som du köpt och om du inte är nöjd med ditt köp har du 14 dagars ångerrätt från den dag du mottog varan i enlighet med konsumentköplagen. För att utnyttja din ångerrätt kontaktar du oss via e-post kundtjanst@butikmorem.se eller ring 0472-260160 så bifogar vi retursedel till dig. Vi ber dig returnera din vara i originalförpackning som postpaket. Vid saknad eller förstörd originalkartong sker en värdeminskning. Värdeminskning bedöms från fall till fall. Vid retur av större varor eller de som är längre (t.ex. större trädgårdsdetaljer) vänligen följ instruktionerna på följesedeln. Större och tyngre varor kan inte returneras via Postens utlämningsställen. Det finns också ett standardformulär för att utöva ångerrätten på Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) som du kan använda dig av.

Vid retur tillkommer avgift för returhantering som för närvarande är 79 kr för normalpaket.

Ångerrätten gäller alla varor i vårt sortiment om inget annat angivits. Ångerrätten gäller dock inte för dofter samt konfektyr om plomberingen/förseglingen har brutits. Ångerrätten gäller inte om beloppet understiger 400:- i enlighet med konsumentköplagen.

Väljer du returnera allt du har beställt betalar vi tillbaka hela beloppet förutom fraktavgifter och för eventuella tilläggstjänster. Leveranskostnader som överstiger fraktavgiften för normalpaket och som beror på ditt val av leveransmetod återbetalas inte. Återbetalning görs så snart som möjligt efter vi mottagit din retur. Notera att vi inte står för kostnaden för returfrakt. Om din hantering av varan inneburit en värdeminskning av densamma kommer vi att göra ett avdrag med ett belopp motsvarande denna värdeminskning.

Om du har frågor angående din ångerrätt, kontakta oss på telefonnummer 0472-260160, e-post kundtjanst@butikmorem.se

Vad gäller vid retur av ångrat köp?

Om konsumenten har ångrat sitt köp ska varan skickas tillbaka till Butik MoreM inom 14 dagar, från den dag konsumenten meddelat att hen ångrat sig. 

Bytesrätt

Vid retur eller reklamation, står du för transportrisken. Du som kund ansvarar för att försändelsen inte är skadad innan du tar emot och kvitterar leveransen. Spara alltid följesedeln/returfraktsedeln tills returen är avklarad. Är varan felaktig eller felexpedierad står vi för returfrakten.

Vill du byta varan du returnerar beställer du om den på www.butikmorem.se.

Reklamation

Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en vara inom tre år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Om du tar emot en vara som det är något fel på vill vi att du så snart som möjligt kontaktar oss på telefonnummer 0472-260160 eller via e-post kundtjanst@butikmorem.se. Observera att du måste lämna ett meddelande till oss med information om felet ”inom skälig tid” efter det att du upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader från det att du upptäckt felet har du reklamerat inom skälig tid. Om du, efter att ha varit i kontakt med oss, ska skicka tillbaka varan ska varan skickas till den adress som du erhållit på mail. När vi mottagit den vara som du vill reklamera kommer vi att ta ställning till om det rör sig om ett fel på varan. Om det rör sig om ett fel kommer vi att ersätta dig så snart som möjligt och inte senare än inom 30 dagar från det att vi mottog varan från dig. Vid godkänd reklamation står vi för frakt av varan du har reklamerat. Summan återförs till det konto som betalningen gjorts ifrån.

Outlösta paket

Vi debiterar en avgift på 250:- för försändelser som inte hämtas ut motsvarande de faktiska kostnaderna för returfrakt, fraktavgift samt hantering.

Så här returnerar du

För att returnera en försändelse ska du fylla i den retursedel som vi skickar ut via e-post efter du tagit kontakt med oss i butiken med uppgift om vad du returnerar. Vid byte bokar du ny vara på hemsidan.

Du betalar en returavgift som debiteras dig i efterhand oavsett paketets storlek eller antal artiklar. Har vi gjort en felexpediering behöver du inte stå för några avgifter avseende returfrakt.

Vänligen bifoga retursedeln i din returförsändelse och emballera sedan returförsändelsen innan du returnerar varorna.
Returadress: Gjuteriläget AB Värendsgatan 25  363 45 Lammhult. 

 

Återbetalning

På vilket sätt återbetalning sker beror på hur du valt att betala din vara. Nedan följer information om återbetalning avseende respektive betalsätt.

Postpaket:

För leveranssätt postpaket tillkommer fraktavgift för varje beställning. Om din beställning delas upp i flera leveranser debiteras fraktavgiften endast en gång.

Normalpaket

Om du väljer Normalpaket tar det ca en vecka innan du får ditt paket. Du meddelas via SMS eller brev när paketet kommit fram till aktuellt leveransställe.

Tvister

Vid tvister som vi inte lyckas lösa, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm. Vi följer alltid deras rekommendationer. Du kan även använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: http://ec.europa.eu/odr.

För information om vilka rättigheter du som har som konsument rekommenderar vi dig att besöka Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se.

Support och tillgänglighet

Vår målsättning är att besvara frågor via e-post inom 24 timmar från det att vi mottagit din fråga. Tidsangivelsen gäller endast under vardagar och för förfrågningar som avser redan utförda köp och beställningar. I de fall vi inte besvarat kundens e-post inom 48 timmar meddelar vi om fördröjningen och orsaken till denna. Vid svårare supportärenden som reklamationer, transportfrågor etc. kan handläggningstiden vara längre.

Övrigt

Skicka inga förskott.

Vi ansvarar inte för pengar, checkar och frimärken som skickas i brev.

Bedrägeri

Vi polisanmäler alla bedrägerier och dataintrång samt försök till sådana. Vi förbehåller oss rätten att neka eller häva ditt köp i det fall vi har skäl att misstänka bedrägerier, dataintrång och/eller annan sorts missbruk av vår sajt.

Force majeure

Vi är befriade från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt dessa Allmänna villkor, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

Personuppgiftpolicy

Butik MoreM, org. nr 556095-2011, Värendsgatan 25, 363 45, Sverige (”Butik MoreM”) behandlar personuppgifter i enlighet med gällande lag, inklusive EU:s dataskyddsförordning.

Med benämningarna ”vi, våra, vårt och oss” nedan avses Butik MoreM.

1.   DATASKYDDSOMBUD

Butik MoreM har utsett Evelina Mikaelsdotter till dataskyddsombud. Dataskyddsombudet har bl.a. till uppgift att övervaka att Butik MoreM behandling av personuppgifter sker i enlighet med gällande lagstiftning. Dataskyddsombudets kontaktuppgifter är butikmorem@hotmail.se

2.   PERSONUPPGIFTER SOM BEHANDLAS

De uppgifter som behandlas är personuppgifter som du lämnar till oss, som vi samlar in från dig och som vi får om dig från annan.

Personuppgifter som du lämnar till oss

När du genomför ett köp, registrerar dig för vårt nyhetsbrev, registrerar användarkonto, använder tjänsterna på vår sajt, våra sociala medier eller tar i anspråk dina rättigheter enligt konsumentlagstiftningen kommer du att lämna personuppgifter till oss. Personuppgifter som du lämnar till oss och som vi behandlar kan t.ex. vara ditt namn, adress, personnummer, mobil- och telefonnummer samt e-postadress.

Personuppgifter som vi samlar in från dig

När du genomför ett köp hos Butik MoreM, när du kontaktar oss och när du använder vår sajt, ditt användarkonto eller sociala medier kommer vi att samla in personuppgifter om dig. Sådan information är ditt namn, födelsedatum, kön, kontaktuppgifter, kunduppgifter, IP-adress, operativsystem, information om den hård- och mjukvara du använder, uppgifter relaterade till dina kontakter med oss såsom bland annat inspelade ljudfiler, information om dina surfvanor (så som geografisk plats, sessionstid, vilka externa sidor du tidigare har besökt, vilka sidor och sociala nätverk du besöker hos oss, dina intressen samt information om din övriga användning av våra tjänster och produkter), sök- och köphistorik, vilka varor du besökt eller lagt i vår varukorg.

Personuppgifter om dig som vi får från annan

Butik MoreM kan komma att ta emot e-post och annan korrespondens som innehåller personuppgifter om tredje parter och Butik MoreM behandlar därför sådana personuppgifter. Om så krävs kommer Butik MoreM att informera dig som tredje part om behandlingen.

3.   VARFÖR OCH ENLIGT VILKEN RÄTTSLIG GRUND BEHANDLAR VI DINA PERSONUPPGIFTER?

För kundservice och administration av kundförhållande

Vi behandlar namn, adress, personnummer, mobil- och telefonnummer, e-postadress, köphistorik och inspelade ljudfiler från din kontakt med oss i syfte att ge dig god kundservice och för att administrera vårt kundförhållande med dig. Vi kommer att behandla ditt personnummer för det fall du väljer att använda detta för att hämta dina adressuppgifter. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är att den är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig eller för att vidta åtgärder innan ett sådant avtal ingås, alternativt vårt berättigade intresse att tillhandahålla god service i det fall du inte är kund hos oss. Vårt intresse av att behandla dina personuppgifter för detta ändamål går före ditt eventuella intresse av att skydda din personliga integritet.

Om du inte lämnar ovan nämnda personuppgifter har vi inte möjlighet att leverera våra produkter till dig eller i övrigt fullgöra våra åtaganden gentemot dig.

För marknadsföring

Vi behandlar namn, mobil- och telefonnummer, e-postadress, din köphistorik och uppgifter om din användning av sociala medier för att skicka nyhetsbrev och kampanjerbjudanden till dig via e-post, sms eller post. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är ditt samtycke som vi antingen inhämtar i samband med att du registrerar dig som användare hos Butik MoreM eller i samband med ditt köp av produkt(er) ur vårt sortiment. Du lämnar ditt samtycke genom att aktivt kryssa i en eller flera kryssrutor på vår sajt. Du kan på samma sätt återkalla ditt samtycke genom att kryssa ur kryssrutorna på vår sajt.

För automatiserat beslutsfattande eller profilering

För att kunna utveckla våra produkter, tjänster och erbjudanden till dig kan vi på ett automatiskt sätt komma att samla in och analysera uppgifter om dig. Sådana uppgifter är ditt namn, födelsedatum, kön, kontaktuppgifter, kunduppgifter, IP-adress, operativsystem, information om den hård- och mjukvara du använder, uppgifter relaterade till dina kontakter med oss, information om dina surfvanor, sök- och köphistorik, vilka varor du besökt eller lagt i vår varukorg, betalsätt, sociala nätverk och vår sajt. Baserat på resultatet av denna analys av ditt användarbeteende (s.k. profilering) ger vi dig sedan automatiskt anpassad information i form av annonser och erbjudanden som vi tror du kommer uppfatta som intressanta och relevanta för dig. Det finns för närvarande inget automatiserat beslutsfattande eller profilering som skulle påverka dig juridiskt eller på annat sätt i betydande grad. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är ditt samtycke som vi antingen inhämtar i samband med att du registrerar dig som användare hos Butik MoreM eller i samband med ditt köp av produkt(er) ur vårt sortiment. Du lämnar ditt samtycke genom att aktivt kryssa i en eller flera kryssrutor på vår sajt. Du kan på samma sätt återkalla ditt samtycke genom att kryssa ur kryssrutorna på vår sajt.

För statistik

Vi behandlar ditt kundnummer och andra referensnummer i syfte att göra statistiska sammanställningar. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är vårt berättigade intresse att föra statistik och därigenom utveckla vår verksamhet. Vårt intresse av att behandla dina personuppgifter för detta ändamål går därför före ditt eventuella intresse av att skydda din personliga integritet.

För hantering av reklamationer, returer m.m.

Vi behandlar namn, adress, mobil- och telefonnummer, e-postadress och köphistorik i syfte att kunna sköta din eventuella begäran om att returnera produkter eller ta i anspråk dina rättigheter som konsument att göra gällande fel- och dröjsmålsmålsansvar gentemot oss. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är att den är nödvändig för att fullgöra rättsliga förpliktelser som åvilar oss enligt konsumentlagstiftningen.

För bokföring

Vi behandlar uppgifter om den transaktion som skett mellan dig och Butik MoreM för bokföringsändamål. Vi behandlar uppgifter om köpet, namn, adress, mobil- och telefonnummer och e-postadress. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är att den är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse som åvilar oss.

4.   TILL VEM LÄMNAR VI VIDARE PERSONUPPGIFTERNA OCH VAR BEHANDLAR VI DEM GEOGRAFISKT?

Dina personuppgifter kan komma att lämnas ut till och behandlas av bolag som ingår i Butik MoreM-koncernen.

Butik MoreM kan även komma att lämna ut dina personuppgifter till tredje part. Som exempel på tredje parter till vilka vi kan komma att lämna ut dina personuppgifter kan nämnas speditörer i samband med leverans av varor, mediebyråer för distribution av nyhetsbrev, samarbetspartners för marknadsföring, samt advokatbyråer för hantering av juridiska frågor i vår verksamhet. Samtliga dessa aktörer är självständigt ansvariga för sin behandling av dina personuppgifter.

Butik MoreM kan komma att lämna ut dina personuppgifter till myndigheter som kräver att Butik MoreM lämnar ut sådana personuppgifter. Butik MoreM kan även komma att lämna ut dina personuppgifter för att tillåta en fusion, ett förvärv eller en försäljning av alla, eller delar av, Butik MoreMs tillgångar.

5.   HUR LÄNGE BEHANDLAR VI PERSONUPPGIFTERNA?

Vi behandlar bara personuppgifter så länge som det är nödvändigt för de ändamål som uppgifterna lämnades eller samlades in. Samma personuppgift kan lagras på flera olika ställen för olika ändamål. Detta kan innebära att en uppgift som har tagits bort ur ett system för att den inte längre är nödvändig för det ändamålet, kan finnas kvar i ett annat system för ett annat ändamål där personuppgiften fortfarande behövs.

Personuppgifter som vi behandlar för kundservice och för att administrera ditt kundförhållande behandlas under den tid det är nödvändigt för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig eller så länge vi har ett berättigat intresse av att behandla uppgifterna. Inspelade samtal med dig behandlas i tre månader.

Personuppgifter som vi behandlar för marknadsföring behandlas till dess att du återkallar ditt samtycke, avregistrerar dig eller på annat sätt ber oss att sluta kontakta dig. I samband med detta kommer vi även, i den utsträckning som det är möjligt, att radera de personuppgifter som vi behandlar om dig relaterade till automatiserat beslutsfattande och/eller profilering.

Personuppgifter som vi behandlar för att föra statistik behandlas fram till dess att aktuellt bokföringsmaterial har raderats, närmare bestämt i 7 år.

Personuppgifter som vi behandlar för att fullgöra våra rättsliga förpliktelser gentemot dig, t.ex. uppfylla garanti-, reklamations- eller ångerrättsåtaganden, behandlas under den tid som vi enligt lag har dessa rättsliga förpliktelser.

Personuppgifter som vi behandlar för bokföringsändamål behandlas i sju år i enlighet med gällande bokföringslagstiftning.

Dina personuppgifter kan komma att sparas längre än vad som meddelats ovan om det behövs för att följa lagkrav, förordning eller myndighetsbeslut.

6.   DINA RÄTTIGHETER

När vi behandlar dina personuppgifter har du vissa rättigheter enligt lag. Observera att utövandet av dessa rättigheter är föremål för vissa krav och villkor som närmare anges i lag (EU:s dataskyddsförordning).

Rätt till information, tillgång, rättelse, radering m.m.

Du har rätt att, utan kostnad, skriftligen begära att få information om vilka personuppgifter vi behandlar om dig. Du kan när som helst begära rättelser av felaktiga uppgifter och du kan också ha rätt att be oss radera de personuppgifter vi har registrerade om dig, begära att behandlingen begränsas samt begära att vi ger dig en kopia av dessa personuppgifter.

Om du inte har grund för din begäran eller din begäran är orimlig, t.ex. om du begär utdrag eller radering ofta och med korta intervaller emellan, har vi rätt att vägra att gå din begäran tillmötes alternativt ta ut en avgift som täcker de administrativa kostnader din begäran medför.

Rätt till dataportabilitet

Du kan ha rätt att få ut de personuppgifter som rör dig och som du har tillhandahållit oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och ha rätt att överföra dessa personuppgifter till en annan personuppgiftsansvarig.

Rätt att invända mot direktmarknadsföring

Du kan när som helst invända mot att dina personuppgifter behandlas för direktmarknadsföring eller profilering för sådana ändamål. Om du inte vill att vi behandlar dina personuppgifter för detta/dessa ändamål ber vi dig att meddela oss det genom att kontakta oss på våra kontaktuppgifter som anges nedan, se punkten 7. Vi kommer då att upphöra med behandling av dina personuppgifter för detta/dessa ändamål samt ta bort personuppgifterna, förutsatt att vi inte behöver fortsätta behandla dem för något annat ändamål i enlighet med denna personuppgiftspolicy.

7.   KONTAKTA OSS

Du kan kontakta oss på följande sätt:

–     via e-post: kundtjanst@butikmorem.se
–     via telefon 0472-260160
–     genom att skriva brev till Gjuteriläget AB Värendsgatan 25, 363 45 Lammhult